Ponnycupen

Stockholms Ponny Cup

Ponnycupen är ett tävlingskoncept som arrangeras av Stockholms Läns Ridsportförbund. Alla ridskolor i Stockholms län har möjlighet att anmäla ett lag i hoppning och ett i dressyr som under HT och VT tävlar mot andra ridskolor i länet. Klubbarna läggs i grupper och tävlar mot varandra. Bästa laget i varje grupp går vidare til fen final som hålls under VT.

Tävlingen är uppbyggd så att vi rider på varandras ponnyer. När vi har ett gästande lag här på Veda, rider först våra ryttare ett program eller bana och därefter det gästande laget på våra ponnyer.

Bästa laget vinner och erhåller två poäng. Alla ridskolor delas upp i grupper om ca 5 lag och det bästa laget i varje grupp går till en final.

Många av våra duktiga ponnyryttare genom åren har varit med i Ponny cuperna sedan vi tog över ridskolan i november 2007. Vi har vunnit många finalmedaljer genom åren sedan starten. Vi har vunnit guld, silver och brons medaljer i nästan alla finaler!

2008 Silver medalj i dressyr

2009 Brons medalj i dressyr

2013 Guld medalj i både hopp och dressyr, som första klubben någonsin!!!

2015 Guld medalj i dressyr

2016 silver medalj i hoppning

2017 silver medalj i hoppning

2019 Guld medalj i dressyr och silver medalj i hoppning

2020 Silver medalj i dressyr

Hoppningen sker på en bana med 70-80 cm höjd.

Dressyrprogram som rids i PonnyCup är  LC:2

Läs mer på Stockholm Läns ridsportförbund