RidskoleCupen

Alla medlemmar som regelbundet rider i en grupp på Vallentuna Ridskola har möjligheten att vara med i våra populära RidskoleCuper. Prata gärna med din ridlärare så kan ni gemensamt komma fram till när du kan börja tävla. Alla som vill tävla börjar med minst två starter i debutantklass i respektive disciplin innan första start i Ridskolecupen, där man då börjar i LC i dressyr och lägsta höjd i hoppning och därefter kvalar man sig upp i klasser och höjder.

Vi tycker att det ska vara roligt att tävla! Ibland går det bra och ibland går det sämre. Det viktiga är att vi har trevligt tillsammans och hjälper och stöttar varandra i både med och motgång. Vi hejar på och hjälper alla barn, inte bara våra egna. För oss är en härlig stämning det som gör att tävla faktiskt är helt fantastiskt. Vare sig man är en tävlingsmänniska eller inte!

De som tävlar behöver alltid ha med sig en "funktionär" som hjälper till med enkla uppgifter. Det är också väldigt trevligt när läktaren är full av åskådare som hejar på alla ekipagen. Då står stämningen högt i tak!

Ridskolecupen innehåller disciplinerna hoppning och dressyr. Vi har totalt 4 omgångar/disciplin/år. Två deltävlingar av hoppning och dressyr under höstterminen och två av vardera under vårterminen. Alla poäng räknas samman av hoppningens 4 och dressyrens 4 omgångar. De ekipage med högst totalpoäng från alla delomgångar går till vår RidskoleCup final. Finalen ligger på Sveriges Nationaldag 6 juni.

TÄVLINGSDATUM VT-24

28 Januari 2024 RSC Hoppning (inkl debutant)

7 april 2024 - RSC Dressyr (inkl debutant)

1 maj 2024 - RSC Hoppning (inkl debutant)

26 maj 2024 - RSC Dressyr (inkl debutant)

6 juni 2024 - FINAL

Startavgift och hästhyra

PROPOSITION

Anmälan: Måndagen veckan före tävlingen kl 18.00 öppnas tävlingen i TÄVLINGSDATABASEN (tdb.ridsport.se) där du ska ha ett gjort ett konto för att kunna anmäla dig. för anmälan. Se till att klockan på din PC, smartphone osv är korrekt inställd. När anmälan öppnar är det först till kvarn som gäller och när klasserna är fulla hamnar man på reservlistan om man inte anmält sig i tid. Se nedanstående film hur du skapar ditt konto samt en häst för att anmäla dig till ridskolecupen.

Anmälan är bindande. Om man får förhinder är man skyldig att avanmäla sig i TDB. Om avanmälan ej sker enligt gällande regler i TDB är man betalningsskyldig för platsen man reserverat. Får du problem vid anmälan eller när du öppnar kontot i TDB smsa Carro 0705143466 eller Anna 0700433314.

Det är alltid ryttarens (förälder) eget ansvar som tävlande att kontrollera vad som gäller inför tävlingen, all information läggs ut på Vallentuna Ridskola på Facebook.

Klasser RidskoleCup:

Dressyr:

Vi använder oss av tre nivåer, LC:1, LB:1 samt LA:1. Samtliga dressyrprogram finns på Ridsportsförbundets hemsida. och på www.dressyrprogram.se.

Hoppning:

Vi har tre höjder:

Hästryttare hoppar 60, 70 och 80 cm

Ponnyryttare hoppar 50, 60 och 70 cm

Debutant klasser:

Dressyr:

OBS!!! DEBUTANTER RIDER FORTSATT TIDIGARE TÄVLINGSPROGRAM DRESSYRRYTTARTEST I:1

Bortse från "överstrykning, förlängd språnglängd samt längning av formen. ni rider endast den ritade vägen.

Både häst och ponnyryttare rider detta dressyrprogram: Dressyrryttartest I:1

det finns i textformat här: https://ridsport.se/download/18.2dfbefd41835427d8ae9c1/1663592764499/dressyrryttartest_i1.pdf

hoppning:

Hästryttare hoppar 50 cm.

Ponnyryttare hoppar 40 cm.

Tävlingsklädd: Innebär att man ska vara hel och ren och ha ridstövlar eller ridskor med shortchaps. Barn/ungdomar ska bära säkerhetsväst. Det är en fast regel enligt tävlingsreglementet när det gäller hoppning. När det gäller dressyr är det upp till föräldrarna att avgöra. Ridskolan förordar säkerhetsväst men ansvaret ligger alltid på föräldrarna. Vid prisutdelning ska de som tar emot pris alltid vara tävlingsklädda. Det innebär att vara klädd precis som när du är inne på banan.

Funktionär: När man tävlar ska man alltid ha med sig en egen funktionär. Om det av någon anledning inte fungerar kontakta Carro/Anna/VANJA och fråga om en annan uppgift som du kan göra för att hjälpa till.

Samling: Vid samtliga tävlingar samlas vi dagen innan i kafeterian kl 15.30, för betalning och lottning av hästar, samt staketbygge / banbygge. Men reservation för ändring av samlingstiden, det kommer alltid info om samlingstid per tävling på facebooksidan. Kontrollera alltid Facebooksidan.

Uppgradering: Du blir uppgraderad till nästa klass om du har 2 placeringar på 2 olika hästar inom en rimlig tävlingsperiod. Om du däremot inte får någon placering i en och samma klass under 2 års tid flyttas du ner en klass.